881 782 279

Pon.-Pt.: 13:00-22:00 Sob.: 12:00-18:00

 / Blog / Wpis

Trening siłowy z własną masą ciała - dlaczego warto?

Ćwiczenia kalisteniczne są chętnie wykonywane przez mężczyzn ale również coraz częściej przez kobiety. W klubach fitness podczas zajęć kalisteniki korzysta się ze specjalnych konstrukcji do wykonywania ćwiczeń niemal akrobatycznych.

Ćwiczenia z własną masą ciała uważa się za najbezpieczniejsze dla organizmu o ile są wykonywane poprawnie technicznie oraz na miarę aktualnych możliwości.

Treningi te rozwijają organizm wszechstronnie ale z naciskiem na siłę mięśniową, która jest ważnym elementem decydującym o możliwościach motorycznych człowieka (Górski 2001, 2006). Dla klientów klubów fitness najważniejszym aspektem łączącym się ze wzrostem siły mięśniowej jest hipertrofia (przerost mięśnia). Wzrost mięśni jest spowodowany głównie wzrostem średnicy włókien mięśniowych ale również zwiększeniem ilości włókien mięśniowych w poddawanych obciążeniu mięśniach.

Trening z własną masą ciała prócz kształtowania siły poprzez rozrost mięśni wyraźnie zwiększa sprawność człowieka poprzez ćwiczenia angażujące całe ciało. Podczas pracy z maszynami ruch jest izolowany i mało funkcjonalny. Zwiększa się siła mięśniowa izolowanego mięśnia ale nie wzmacniają się ścięgna i więzadła. Kulturysta potrafi pracować z dużymi ciężarami ale jego możliwości ruchowe i kontrola nad własnym ciałem są często ograniczone. Treningu kulturystycznego nie można nazwać prozdrowotnym. Natomiast trening kalisteniczny prócz kształtowania wysportowanej, umiarkowanie rozbudowanej sylwetki kształtuje sprawność i siłę funkcjonalną, czyli taką, którą można wykorzystać do czegoś więcej niż poradzenia sobie z obciążeniem zewnętrznym. Uczy radzenia sobie z obciążeniem własnego ciała, utrzymywaniem prawidłowej postawy, kontroli ruchów, dzięki czemu osoba trenująca kalistenicznie potrafi stanąć na głowie, podciągać się, wspinać czy chodzić na rękach. Rozwijając mięśnie rozwijają się również ścięgna, stawy i układ nerwowy poprzez pracę ciała jako zintegrowana całość (Wade, 2009). Paul Wade opisuje w swojej książce „Skazany na trening” z 2009 roku , że ćwiczenia z własną masą ciała trenują stawy i ścięgna w sposób naturalny, co prowadzi do uzyskania większej siły niż przy pomocy ćwiczeń z obciążeniem zewnętrznym. Ciało pracuje w sposób złożony, synergistycznie angażując różne grupy mięśniowe i takie właśnie są ćwiczenia kalisteniczne, zakładają naturalny ruch. W treningu kulturystycznym ruch podczas ćwiczeń jest nienaturalny, a obciążenia zbyt duże dla stawów, które jeszcze nie zdążyły się przystosować do obciążenia, stąd wiele kontuzji. W kalistenice progres jest wolniejszy ale za to stawy zdążą się wzmocnić zanim będzie możliwość przejścia do kolejnego poziomu danego ćwiczenia.

Kalistenika stała się modna nie tylko przez niską kontuzjogenność ale również przez to, że ćwiczenia często wyglądają bardzo efektownie. Bycie sprawnym i zdobywanie nowych umiejętności sprawnościowych jest wysoko cenione, ponieważ wymaga sporo pracy i cierpliwości.

1. Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wyd. 2, PZWL, Warszawa 2001, 2006, Trening wytrzymałościowy, s. 148, Trening siły mięśniowej, s. 152
2.  Wade P., Skazany na trening, Aha!, Łódź 2015