881 782 279

Pon.-Pt.: 13:00-22:00 Sob.: 12:00-18:00

 / Blog / Wpis

Odżywianie zdrowe czyli...proste?

Zdrowy tryb życia czy racjonalne żywienie to pojęcia mające dzisiaj zupełnie inne znaczenie niż jeszcze dekadę temu.

W ostatnim dziesięcioleciu wielokrotnie zmieniały się zalecenia dietetyczne dotyczące zasad żywienia, pojawiały się różne piramidy żywienia, a matki dostawały w szpitalu coraz to nowe instrukcje dotyczące zasad wprowadzania pierwszych pokarmów. A przecież wytyczne dotyczące zdrowego trybu życia, w szczególności odżywiania powinny być jasne i jednoznaczne dla wszystkich, którzy się z nimi zapoznają.

Teraz gdy "prawdziwe" jedzenie stało się luksusowym, trudno dostępnym towarem wypada się przyjrzeć pojęciu zdrowego odżywiania przez pryzmat rzeczywistości w jakiej przyszło nam żyć.

Racjonalne żywienie nabiera dzisiaj nowego znaczenia. Ważymy porcje, liczymy makro, zastanawiamy się czy możemy zaserwować sobie i dzieciom owoce i warzywa wieczorem, a może jednak rano, zupełnie nie zastanawiając się czy ten ogórek lub marchewka nie zostały w swoim krótkim życiu potraktowane herbicydem lub pestycydem.

Możemy obecnie mówić o chorobach dietozależnych, wynikających wskutek błędów żywieniowych. Do takich chorób zaliczamy m.in. cukrzyce typu 2, nadciśnienie, otyłość, niektóre nowotwory i wiele innych. W wysoko rozwiniętych krajach jednym z głównych czynników przedwczesnych zgonów, którym można zapobiec jest nieodpowiedni sposób żywienia.

Trudno obecnie znaleźć osobę, która w bliższym lub dalszym otoczeniu nie zna kogoś dotkniętego przez nowotwór. Jeszcze kilkanaście lat temu za głównego sprawcę uznawano czynniki dziedziczne. Obecnie coraz częściej słyszy się o wpływie na zapadalność na nowotwory czynników zewnętrznych w tym żywienia.

Wiele z dodatków do żywności dopuszczonych do użytku jest określana jak rakotwórcze. Czy można zatem wysnuć tezę o bezpośrednim związku pomiędzy jedzeniem żywności zawierającej kancerogenne substancje a wzrostem zachorowalności na raka?

Zależność przyczynowo-skutkowa jest jest oczywista. Nie da się jednakże wskazać tak prosty sposób jak w przypadku zatrucia pokarmowego. Jak powiedział kilkaset lat temu Paracelsus: "to dawka czyni truciznę". Co oznacza, iż każda substancja może stać się stać się trucizną w zależności od dawki jakie użyjemy.

W jaki sposób w takim razie szukać unikać produktów, które mogą w większej ilość wpływać w szkodliwym sposób na nasze zdrowie? Przede wszystkim stosować się do kilku prostych zasad:

1. Czytać etykiety od początku do końca! 

2. Unikać "gotowych dań"

3. Kupować żywność wytwarzaną w sposób tradycyjny lub ekologiczny

4. Unikać w pożywieniu: konserwantów, aromatów, wzmacniaczy, barwników, przeciwutleniaczy, emulgatorów, stabilizatorów czy substancji spulchniających

5. Wybierać produkty, proste, zawierające jak najmniej składników

W przypadku jedzenia powiedzenie, iż "prostota jest szczytem wyrafinowania" sprawdza się lepiej niż gdziekolwiek indziej!

Wpis na podstawie: "Zamień chemię na jedzenie" J. Bator, Kraków 2013, Wyd. Znak.

Jeżeli jednak nadal masz wątpliwości co wybrać, jak skomponować posiłki, lub czego unikać to zachęcamy do skorzystania z usług naszego dietetyka! Zapisy pod numerem 881 782 279