881 782 279

Pon.-Pt.: 13:00-22:00 Sob.: 12:00-18:00

 / Blog / Wpis

Dziesięć zmiennych genetycznych determinujących rozwój mięśni, redukcję tłuszczu, siłę i zdolności sportowe

Dlaczego niektórzy łatwiej pozbywają się tłuszczu lub szybciej budują masę mięśniową? Oczywiście poza aspektami poruszanymi na blogu wielokrotnie jakimi są odpowiednie odżywianie i regularne treningi na Twoje osiągi i rezultaty sportowe mają wpływ zmienne genetyczne. Poznaj dziesięć podstawowych zmiennych, a zrozumiesz w jaki sposób dzięki właściwej diecie i ćwiczeniom maksymalnie wykorzystasz swój potencjał genetyczny!

1. (PMM) Podstawowa przemiana materii

Jest to ilość energii spalana w ciągu dnia, dla ciała znajdującego się stanie spoczynku. Spoczynek w tym przypadku oznacza, iż podtrzymywane są jedynie najważniejsze funkcje życiowe, takie jak krążenie krwi, trawienie czy oddychanie. Średnio PMM u mężczyzn wynosi 1900 kcal, u kobiet z kolei 1400 kcal. Te liczby uświadamiają dlaczego osoby stosujące pseudo diety typu 1000 kcal dla kobiety czują się tak fatalnie. Na powyższe wartości wpływ mają beztłuszczowa masa ciała oraz wzrost. Dwie osoby o tej samej wadze mogą mieć różny wskaźnik PMM z powodu innej pracy tarczycy, odmiennej masy organów wewnętrznych oraz pozostałych czynników genetycznych.

2. Liczba komórek tłuszczowych

Niektórzy ludzie rodzą się z większą liczbą komórek tłuszczowych niż inni, a kobiety maja ich zawsze więcej niż mężczyźni. Zdrowy człowiek z typową budową ma od 25 do 30 miliardów komórek tłuszczowych, osoby z umiarkowaną nadwagą 75 miliardów, a ktoś z poważną otyłością od 250 do aż 500 miliardów! Komórki zwiększają swój rozmiar i liczebność podczas gwałtownego tycia, warto więc zawsze kontrolować masę swojego ciała. Liczbę komórek można wprawdzie zmniejszyć poprzez liposukcję, ale jest to zabieg kosztowny, ryzykowny i bolesny. Ponadto nie rozwiązuje on problemu ponieważ w miejsce komórek, które zostały usunięte powstaną nowe! Na szczęście poprzez odpowiednią dietę i trening (!!!) można spowodować obkurczenie się komórek co będzie skutkowało zdecydowanym wyszczupleniem sylwetki.

3. Liczba włókien mięśniowych

Człowiek rodzi się z określoną ilością komórek tłuszczowych, ale także określoną liczbą włókien mięśniowych. Oczywiście mogą one się zwiększać (hipertrofia) lub zmniejszać (atrofia). Liczba włókien mięśniowych w przeciwieństwie do komórek tłuszczowych jest stała. Hiperplazja, czyli zjawisko polegające na dzielenie się istniejących włókien na nowe w odniesieniu do człowieka pozostaje jedynie hipotezą. Jeżeli więc urodziłeś się z dużą liczbą włókien masz większe możliwości budowania muskulatury niż osoba posiadająca mniej włókien.

4. Rodzaje włókien mięśniowych

Istnieją oczywiście różne rodzaje włókien. Niektóre są nastawione na pracę wytrzymałościową (wolnokurczliwe), inne z kolei odpowiadają za moc i dynamikę (szybkokurczliwe). Różne proporcje tych dwóch rodzajów włókien dzielą osoby, na te lepiej radzące sobie w dyscyplinach siłówych i te które lepiej radzą sobie w sportach wytrzymałościowych.

5. Umocowanie mięśni

Każdy człowiek ma mięśnie przyczepione do tych samych kości, ale ich faktyczne umocowanie może być nieco inne. Przesunięcie w jedną czy drugą stronę z punktu widzenia mechaniki może decydować o czyjejś fizycznej przewadze. Między innymi dlatego niektórzy ludzie są silniejsi od innych, a lepsze przyczepy umożliwiają im efektywniejsze wykorzystanie mięśni.

6. Długość kończyn

Jedni rodzą się z długimi ramionami i nogami, inni zaś mają krótsze kończyny. Ich długość ma wpływ na symetrię i kształt ciała, ale decyduje również o sprawności, sile i muskulaturze. Dłuższe kończyny oznaczają długie dźwignie, które mogą przeszkadzać przy wykonywaniu niektórych ćwiczeń.

7. Wielkość stawów

Na kształt ciała wpływa również wielkość stawów. Określenie "grubokościsty" nie ma związku z ilością tłuszczu czy szybkości spalania. Obwód stawów możesz zmierzyć miarą krawiecką. Prosty test to objęcie dłonią nadgarstka drugiej dłoni. Jeśli kciuk i palec środkowy nachodzą na siebie to znaczy, że masz drobne stawy (obwód do 18cm). Jeżeli palce stykają się ze sobą, to twoje stawy są średniej wielkości (od 18cm do 20cm), gdy nie potrafisz zetknąć opuszków palców, twoje stawy są duże (powyżej 20cm).

8. Różnice w układzie trawiennym

Funkcjonowanie i budowa układu trawiennego znacznie różnią się u poszczególnych osób. Jeden przełyk może być dłuższy nawet czterokrotnie od drugiego, co w znaczący sposób wpływa na ilość połykanej żywności. Również żołądki różnią się wielkością: niektóre są nawet ośmiokrotnie pojemniejsze niż inne. Wydzielania kwasów trawiennych i enzymów to kolejna indywidualna cecha, tak jak i wchłanianie składników odżywczych.

9. Alergie i nadwrażliwości pokarmowe

Bardzo wiele osób skarży się na nadwrażliwości i alergie pokarmowe. Najpowszechniejsze są nietolerancja glutenu (białka występującego w zbożach, w szczególności pszenicy) oraz nietolerancja laktozy (niezdolności do trawienia produktów mlecznych). Zwykle metodą prób i błędów, rzadziej przy pomocy badań dzielimy produkty na te, które nam odpowiadają i te od których stronimy. Wielu ludzi przestrzega określonej diety nie ze względu na treningi, a raczej zdrowie i dobre samopoczucie. Inni ignorują sygnały wysyłane przez organizm i ponoszą konsekwencje, od łagodniejszych niedyspozycji żołądkowych aż do bardzo poważnych problemów zdrowotnych i przewlekłych chorób.

10. Tolerancja węglowodanów

Niektórzy ludzie bardzo dobrze radzą sobie z trawieniem produktów węglowodanowych, inni ich nie tolerują, mają kłopoty metaboliczne wywołane zaburzeniami związanymi z wydzielaniem insuliny. To wyjaśnia dlaczego jeden człowiek jedząc duże ilości ziemniaków, ryży innych produktów wysokowęglowodanowych cieszy się zdrowiem, energią i świetną sylwetką, a inny przybiera na wadze, cierpi na niski poziom energii oraz wahania nastrojów.

Patrząc na listę cech, na które nie mamy wpływu, łatwo dojść do wniosku, że gwarancją smukłej sylwetki czy sportowego sukcesu są wyłącznie odpowiedni rodzice. Należy jednak wiedzieć, iż utrata tłuszczu czy sprawność nie jest determinowana tylko przez genetykę. Na Twój wygląd wpływa szereg czynników: przyzwyczajenia, biologia, środowisko. Elementy, na które mamy wpływ zdecydowanie przeważają nad aspektami nad którymi nie mamy kontroli.

Dzięki dyscyplinie, poświęceniu i ciężkiej pracy możesz osiągnąć tak dużo, że genetyczne ograniczenia przestają się liczyć. Prawda jest taka, że większość ludzi nigdy nie wykorzysta w pełni swojego potencjału. Przekonanie o swoich słabościach powstrzymało wiele osób przed podjęciem próby. A jakie są twoje możliwości? Nie przekonasz się, dopóki nie zabierzesz się do ciężkiej pracy!!!

Wpis na podstawie:"Spalaj tłuszcz. Buduj mięśnie" T. Venuto, Łódź 2014. Wyd. Galaktyka