881 782 279

Pon.-Pt.: 13:00-22:00 Sob.: 12:00-18:00

 / Blog / Wpis

Dieta samuraja

Dieta samuraja i jej założenia. Sprawdź!

Dieta samuraja, która jest uważana przez wiele autorytetów za najlepszy (najzdrowszy) system żywieniowy jaki został do tej pory stworzony. Najlepszy co nie znaczy, że właściwy w każdej sytuacji i dla wszystkich. Każdy z nas ma inne nietolerancje pokarmowe i preferencje smakowe dlatego też zawsze dietę należy odpowiednio dostosować do danej osoby.

DIETA SAMURAJA - GŁÓWNE ZAŁOŻENIA

ZASADY:

  • Wykluczyć przetworzone produkty, gotowe potrawy
  • Wykluczyć tłuszcze trans
  • Wykluczyć skoncentrowane źródła cukrów prostych tj. cukier, soki owocowe, syrop z agawy czy miód
  • Wykluczyć oleje roślinne
  • Wykluczyć sztuczne słodziki, konserwanty, wszelkie chemiczne dodatki do pożywienia
  • Wykluczyć produkty mleczne (nabiał) : mleko, śmietanę, sery, jogurty
  • Wykluczyć źródła lektyny: soje, ziarna, fasole, kukurydze, orzeszki ziemne
  • Wykluczyć gluten - produkty wielozbożowe i pełnoziarniste, w tym pieczywo i makarony, płatki, otręby
  • Spożywać źródła białek takie jak: ryby, mięso, jaja
  • Spożywać warzywa nieskrobiowe w nielimitowanej ilości do posiłków
  • Spożywać zdrowe tłuszcze (np. awokado, żółtka jaj, olej kokosowy, orzechy)
  • Spożywać 1-2 owoce dziennie
  • Spożywać tłuszcze razem z białkiem (pierś z kurczaka, ryby, jaja)
  • Spożywać napoje nie mające kalorii: woda, zielona herbata, kawa (najlepiej czarna)
  • Spożywać raz lub dwa razy w tygodniu "wolny" posiłek (węglowodany), jest to istotne zarówno dla stanu psychicznego jak i fizycznego
  • Spożywać węglowodany w okolicach około treningowych

Co dla kogo?

  1. Otyli, insulino odporni najlepiej zareagują na nisko węglowodanową dietę ze zdrowymi tłuszczami będącymi głównym źródłem energii.
  2. Trenujący beztlenowo mogą reagować lepiej na niskotłuszczowo, średnio lub wysoko węglowodanową dietę z produktami skrobiowymi będącymi głównym źródłem energii.

Co jeść?

  • RYBY: np. łosoś, tuńczyk, makrela, dorsz, sardynki, halibut + każda dzika ryba
  • OWOCE MORZA: np. kraby, krewetki, małże, ostrygi itp.
  • MIĘSA: np. kurczak, indyk, wołowina, wieprzowina, każde inne "dobre" mięso
  • WARZYWA: np. szpinak, sałata, brokuły, ogórek (także kiszony), papryka, pomidor, szparagi, kapusta (także kiszona), seler, kalafior, cebula, brukselka, pieczarki i inne grzyby
  • OWOCE: np. pomarańcze, jagody, maliny, truskawki, jabłka, banany, melony, grejpfruty, mango, gruszki, nektaryny, wiśnie, mandarynki, winogrona itp.
  • TŁUSZCZE: np. awokado, orzechy, kokos,
  • WĘGLOWODANY (źródła bezglutenowe): np. bataty, ziemniaki, dynie, ryż basmanti (i inne białe), wafle ryżowe, kasza (tylko jaglana i gryczana), komosa ryżowa
  • PRZYPRAWY: wszystkie

Wpis jest bezpośrednim tłumaczeniem z książki Nate'a Miyaki pt. "The Samurai Diet".